söndag 14 november 2010

Veckans utmaning - Operation: Inte använda kortet

Idag kollade jag min bank, kvar på mitt konto har jag ca 500 kronor. det är tio dagar kvar till nästa csn och det är alltså inte jättemycket pengar att ha och röra sig med. Först fick jag panik och första tanken var: ÖVER MED PENGAR FRÅN SPARKONTOT. Men det är ju något jag verkligen försöker undvika. Visserligen har jag nu fått klartecken från mormor - jag får låna så mycket pengar jag behöver till flygbiljetterna, men det gör ju inte att jag bara för det ska börja slösa hur mycket som helst! Det vinner ingen på. Som det är nu ligger det lite mer än 5000 kronor på sparkontot, kommer bli 7000 när nästa csn kommit och då behöver jag låna kanske 1500 från mormor, men snarare att jag kanske lånar 3000. Det är bra att ha lite pengar på sparkontot för andra utgifter - snart kommer jag behöva betala tv-avgift, elräkning och julklappar, vilket kommer kosta också. Dock bör det gå bra.

Nästa helg ska jag hem till mamma vilket gör att jag kan spara pengar några dagar, men kanske även handla hemma i Nyköping där det är billigare än här. Då kan jag passa på att köpa mer saker (kanske mamma till och med vill bidra lite?) och då klarar jag mig med mat.

Men men, återigen till VECKANS UTMANING
Veckans utmaning är något nytt på denna blogg som vi inte haft innan. Om man inte räknar med Annas projekt att bara veckohandla, men det känns mer som ett projekt än en utmaning. Här är i alla fall min utmaning. Den heter Inte använda kortet.
Jag drar mitt kort fruktansvärt ofta. Det märker man på bankhistoriken och det märks på att pengar försvinner från kontot. Detta är inte bra, speciellt inte att jag köper saker som jag kanske egentligen inte behöver så jättemycket. Att använda kortet mycket är en fara, det märks både på andra här i vår Leaky-grupp, men också är det något som tas upp på TV3s Lyxfällan. Det första steget mot att spara pengar är att få ner aktiviteten på kontot. Detta tänker jag alltså försöka med.

Nu sparar jag visserligen relativt bra, men känner att det kan bli bättre. Jag ska därför, om det inte blir nödfall, INTE dra mitt kort denna vecka. Hur ska hon klara det, tänker ni antagligen nu. Det finns ju utgifter fortfarande?
Ja, detta har ni självklart rätt i. Jag kommer säkerligen behöva köpa mjölk, yoghurt och diverse andra småsaker som man kanske vill använda till mat. Dock är hela frysen fylld med mat så jag behöver inte köpa mer mat. Så länge jag planerar och plockar fram saker ur frysen går det hur lätt som helst att klara sig veckan ut.
Men de där småutgifterna då?
Jo, såhär. Jag har i mitt rum en ganska behändig spargris. Jag slänger ofta ner kontanter och liknande i den, och det är här den blir verkligen viktig. Jag ska bara använda mig av spargrisen denna vecka.

Bra med detta - Det finns inte hur mycket pengar som helst i den. Det räcker till mjölk och sådana utgifter, men inte pizza och annat dyrt.
- det är pinsamt att betala med kontanter, speciellt då i detta fall, mynt. Jag kommer avskräckas extremt mycket från det
- jag kommer inte ha pengar på mig jämt, jag måste hem och hämta ur grisen. Detta gör att onödiga inköp efter skolan osv kommer försvinna - jag kommer inte ha pengar till det

Att gå till skolan är dessutom något som jag inte gör nu - jag skriver uppsats och jobbar mest hemifrån. Denna månad har alltså alla utgifter som varm choklad, kanelbulle och lunch på skolan för man glömt matlåda försvunnit. Det är bra!

Jag tror att detta kan fungera. Mitt bankkonto ska inte belastas förrän efter den 25e, med hyra, andra räkningar osv. Det är alltså lugnt för mig så länge jag inte köper så mycket mat. Jag tror jag kan klara det i alla fall. Tror ni?

Idag ska jag till Mineur och fika. Varm choklad med vispgrädde, 36 kronor. Dags att leta i grisen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar