lördag 20 november 2010

Sista filmpremiären i Sverige

I onsdags var det dags, premiären av Deathly Hallows pt 1, den sista premiären av HP-filmer för oss här i Sverige, var äntligen här. Tillsammans med många andra nördar samlades vi på Rigoletto för att uppleva början till slutet. Jag var nog inte ensam om att ha ont i magen, tror jag. När vi väl satt där på biografen och trailerserna började visas och det snart var dags kändes det som att ha magknip. Det var här, filmen var här och snart skulle vi få se om filmbolagen lyckas sabba ännu en HP-film. Efter HBP var jag fruktansvärt besviken, mer än jag någonsin varit innan tror jag. Jag var beredd på att det skulle bli ännu en sådan besvikelse.
Dessutom kände man sig inte riktigt redo. Man ville se filmen, men samtidigt har man ångest över att det tar slut. Men nu var det här. Och vi fick se filmen.

Och aldrig har jag blivit så överraskad.

Det fanns fel, det fanns viss seghet och ibland inte övertygelse i vad som visades men harry gud. De har lyckats. Utan tvekan är Deathly Hallows pt 1 den film som följt boken mest. Nästan till punkt och pricka. Det finns så mycket ljusglimtar och bra i den att jag inte ens kan börja rabbla, för då skulle det här blogginlägget bli trettio sidor långt. Dessutom vill jag inte spoila allt för mycket med mina tankar.

Men jag är lycklig, så lycklig. Att vänta på den här filmen har varit lite som att ständigt gå runt med ont i magen, man har varit så rädd för att de ska sabba allting, förstöra den här boken som betyder så mycket. Men det har de inte. För första gången känns det som att de har haft respekt för oss fans, att de har lyssnat till oss och vad som är viktigt, och tagit med det. Och samtidigt lyckats göra en bra film, vilket säkert är väldigt svårt. Jag har några scener som jag har svårt för, men jag tycker filmen var fantastiskt. Det de ändrat har de gjort bra, det de tagit bort var sådant som ändå inte förstörde filmen och helheten. Jag är glad. Mycket glad. Jag hade förväntat mig något hemskt, men det här var inte hemskt. Det var BRA.

Harry Potter and the Deathly Hallows pt 1 - Exceeds Expectations. Utan tvekan.

1 kommentar:

  1. Jag kan inte mer än hålla med. Jag blev så förvånad att jag inte kunde hålla tillbaka tårarna. Jag minns inför sjätte filmen, jag ville inte äns se den på bio för femman hade varit så kass, och sexan visade sig vara värre.

    SvaraRadera