måndag 13 september 2010

För att göra Li glad...

... så får jag väl ta mig tid och skriva ihop ett inlägg. :) Det här är för din skull, Li, KRAM!

Dina förslag var väldigt inspirerande! Låt se vad du tyckte att jag skulle skriva...
Anna: Från dig vill jag se ett inlägg om flytten till Stockholm och tankar om framtiden. Hur känns det hittills med att betala allting själv? Hur tror du det kommer bli? Kommer pengarna rinna iväg, eller handlar du bara ekonomiskt och smart? Vad kostar en vanlig dag för dig i mat, hyra, osv?

Ja du, min ekonomiska situation just nu känns rätt okej.

Jag har många utgifter, så är det. Det kostar pengar att flytta. Här har vi några exempel:
  • Köpa lite möbler
  • Köpa en och annan lampa
  • Gardiner, rullgardin etc
  • Köpa mat!
  • Betala hyra
  • Kåravgift för terminen (Kårobligatoret är visserligen avskaffat, men bor man hos SSSB så måste man ändå vara med i kåren ^^)
  • Kurslitteratur
  • Startavgift för bredbandet
  • Laptop (jag vill, vill, VILL, vi får se - jag tror att det funkar)
Några exempel, jag tror att det här var det viktigaste. :)

Det fina med att plugga är att man får pengar också! Ganska så mycket. Hittills har det gått bra med att köpa saker, jag har nästan allt jag behöver nu. Kvar är gardiner, rullgardin, en lampa och lite annat smått och gott. Jag ska på ytterliggare en tur till IKEA imorgon, för där är det billigast (och den som inte har ett hem kan köpa det där!!!) Sen får vi se hur det blir med laptopen. Det ser inte helt omöjligt ut. LeakyCon är dock prioriterat.

Jag är lite smått orolig för mina matutgifter. Hittills har mina matkvitton kommit upp i rätt stora summor varje gång. Det beror dock på att jag startade från noll, och om man ska köpa ingredienser till exempelvis en kladdkaka så måste man ju köpa hela paket med mjöl, smör, kakao och så vidare. Inte konstigt att det kostar pengar när man inte har något alls hemma! Sen när man har sin kladdkaka, då står det ju nästa fulla paket med mjöl och så vidare i skafferiet och det behöver man ju inte köpa varje gång.

Dessutom har jag kommit igång bra med att laga mat själv, vilket är mycket billigare än att köpa på restaurang hela tiden. Jag har gjort en massa matlådor, det är nice. Enda missödet hittills är väl att gurkan jag la längst in i kylen blev fryst(!!!) och därmed oätlig. Gurka är dock inte dyrt!

Fast idag är det stickis, då blir det BK! Men så måste man få göra. :)

Sen har vi en riktigt, riktigt BRA sak: jag har fått min ansökan om bostadsbidrag beviljad!!! Sjuhundra kronor extra i månaden är inte fel - med alla månader jag får det blir det 7000! Med det kommer jag att kunna lägga undan pengar varje månad, det tror jag verkligen. Kanske inte den här månaden, det får vi se lite senare beroende på vad allt blir att kosta, men absolut senast från nästa månad. Dessutom fyller jag år snart, då vet man att det kan hända saker i kassan. :)

Så är det med det. För övrigt tycker jag att billiga aktiviteter låter sjukt nice! Här är några:
  • Titta på film hemma hos någon (marathon, anyone?)
  • Baka!
  • Klä ut oss till kor
Vi får väl se vad vi tar oss för. Nu ska jag sitta och stirra på vår fina header ett tag, tror jag. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar