torsdag 26 maj 2011

Hej SAS, vi lovar att sköta oss!

Efter mitt senaste ångestinlägg så tänkte jag att det nog är bra att ta tag i saker. Det finns ju inga bestämmelser för när man måste börja kolla upp saker och när det är "för tidigt", att vara ute! Det är ju bara bra att vara ute i god tid tycker jag och efter att jag börjat med detta har jag blivit mycket lugnare och nästintill bara pepp, vilket känns otroligt skönt!

Det första jag kollade upp var smartaste sättet att ta sig till Arlanda. Först kollade jag SL och blev lite mörkrädd eftersom det betydde pendeltåg + buss och en timmes restid totalt, typ, från centralen. Inte roligt! Mitt i allt detta kom jag och Erik på att vi var lite dumma i huvudet som inte kollade Expresstågen till Arlanda, så vi gjorde det istället! Det var mycket bättre kan jag lugnt säga. En resa då tar 20 minuter och kostar 120 kronor, visserligen mer än om vi åkt med SL, men vem bryr sig! Vi hittade en avgång som går 06.30 på söndagen då vi åker, och det tåget tänkte vi ta! Då är vi framme vid Arlanda 06.50 och vårt flyg som inte går förrän 10.20 kan vi bara inte missa! Har även kollat upp hur flygplatsen i Chicago, där vi ska byta plan, ser ut och det såg lugnt ut! Visserligen ska vi från en ände av flygplatsen till den andra, men det går nog bra!

Vi kollade även upp grejer med hotellet igår och våra Universal Pass som vi köpte av LeakyCon för att få gå 2 dagar i Universal Studios efter LeakyCon är giltiga för att få gå före i kön med hotellets expresspass! Underbart! Leaky säger även att passen kommer gälla efter konventet, så det är ju bra. Vi kollade även upp transport mellan flygplatsen och hotellet vilket verkar bli taxi. Det blir spännande! Jag försöker övertala Erik att han ska ta en taxi och åka iväg först så jag och Anna kan hoppa in i en annan taxi och skrika "Follow that car!"

I morse satt jag även och roade mig med att kolla runt på SAS' hemsida om vad som gäller vid incheckning osv. Man kan ju nuförtiden checka in både med mobil, internet och via automater, men vi ska nog ta det traditionella vid disk. Fick också reda på att vi får ha 2 handbagage var! Dessutom fanns det fina listor över förmånerna vi får på planet, bl.a. då att vi får en fin större stol, mat (cocktail, tre rätters, tilltugg) och vår fina tv-skärm med film osv. Finns även bilder på allting!

Det värsta dock med när man ska flyga är ju tankarna om vad man får ha med sig på planet. Jag letade därför också upp en sådan lista och hittade en fin om handbagage.
Bl.a får man inte ha med bomber och pistoler, ack ack. Nej men det var ju ingen fara. Vätskor däremot var intressant och visar sig att man får ha med behållare med 1 dl i varje som ska läggas i en återförslutningsbar plastpåse. Transportstyrelsen hade även en fin lista över vad man ska räkna som vätskor och vad som inte är vätskor.

Detta är vätskor.
Vatten
Juice
Kaffe
Sprit

Detta är inte vätskor.
Bröd
Chokladkakor
Kött

Bra att veta! Har alltid varit lite osäker på huruvida bröd är en vätska eller inte, men nu är jag säker!

Och hörrni, det är typ bara  veckor kvar nu!

2 kommentarer:

  1. Hahah tänk dock på att mascara, nagellack och även läppstift (ja, läppstift, inte läppglans...) brukar räknas som vätskor!

    SvaraRadera
  2. Haha ja det är en fin lista, får lämna sminket i det incheckade bagaget!

    SvaraRadera