söndag 5 september 2010

Pengaångest.

Vi har väl alla haft den. Pengaångesten. Idag kom min.
Jag satt och hade en glad tanke om att kunna sätta över mycket av pengar som tagits från leakyCon-kontot i somras tillbaka igen från de csn-pengar jag fått.
Jag hade fel. Mycket fel. Upptäckte att när jag satte över några tusen att jag bara hade ungefär 1000 kronor kvar att leva för denna månad. Visserligen KAN detta gå, men det är otroligt jobbigt. Då kom min ångest och gråten i halsen. Den här jag kommer aldrig klara det här-känslan. Dock har jag efter några timmars panik lugnat ner mig. 1500 fick i alla fall komma över till Leaky-kontot, och sedan ska jag försöka sätta över 1000 till i slutet av månaden. Då är Leaky-kontot uppe i i alla fall ungefär 4000 igen vilket känns bra. Jag borde egentligen inte ha jättemycket ångest, med de snälla föräldrar och mormor som jag har, som lovat att hjälpa, men jag skulle verkligen, verkligen inte vilja behöva be dem om allt för mycket pengar. Jag ska försöka spara som en jävla idiot nu, och jag borde tänka på att det nu faktiskt är september, september betyder ny termin, nytt busskort, ny kurslitteratur, osv, osv och det är klart att det går mer pengar. Oktober kommer vara lugnare och då kan jag säkert sätta över mer pengar. Nästa ångestmånad blir december/januari (julklappar och återigen ny termin) men förhoppningsvis kan det innebära julklappspengar från familjen = mer sparande.

Då ska vi även köpa flygbiljetter. Flygbiljetter är den största ångest, utan tvekan det som kommer svida mest i kassan. Hotell och mat känns relativt lugnt för tillfället, speciellt då jag pratat med min kompis Danny i USA om vad mat kostar där, och det låter på honom som att det är ganska billigt att äta i Florida (beroende på vart man går, självfallet) så det känns skönt att det inte är Oslo-priser vi talar om. Heh.

Hursomhelst, så ordnar sig mitt liv nu.

För vet ni, jag har hittat någon att bo med igen. Kommer alltså inte behöva betala en hel hyra själv, kommer inte bli utkastad, kommer kunna lugna ner mig.
Det här KOMMER gå bra.

1 kommentar:

  1. Vi SKA åka, Li! SKAAA! =D

    NICE att du har någon att bo med!!! Det gör mig seriöst lycklig, haha! XD Och jag har också fixat in CSN-pengar idag, det var spännande!

    SvaraRadera