onsdag 19 januari 2011

LeakyCon-dieten v. 1

Så nu har jag haft min utmaning, dieten som jag döpt till LeakyCon-dieten, i en veckas tid. Jag tänkte sammanfatta lite hur det har gått, mest för att ha något att skriva om men också för att det faktiskt har med LeakyCon att göra.
Så. Jag ville alltså gå ner i vikt genom att äta nyttigare och sluta köpa så mycket onyttigt hela tiden. Det sparar pengar till LeakyCon. Första veckan med detta har gått bra. Min "diet" ser ut såhär ungefär.
För det första så tränar jag varje morgon på wii fit plus. Ungefär 15 minuter blir det varje morgon, och då kör jag rockringar och antingen step eller jogging. Detta är en ganska bra träning för man (eller jag i alla fall) blir lagom trött och känner sig nyttig. Efter träningen så äter jag frukost, och då äter jag ganska rejält mycket, i alla fall mot vad jag åt innan. Nu äter jag en tallrik flingor (kellogs special K) och mjölk till detta. Sedan äter jag två smörgåsar (nyttigt bröd, just nu är det pågen äntligen tror jag). Och till detta dricker jag ett glas juice. Man blir otroligt mätt av denna frukost, vilket gör att jag "håller mig" mycket längre från att bli hungrig. Innan brukade jag bli sötsugen redan på förmiddagen och köpte då mycket onödigt, men inte nu längre alltså. Sedan äter jag lunch och självklart middag, och då försöker jag hålla nere på kolhydraterna (alltså pasta, potatis, ris) och ha grönsaker till varje mål. Mellan måltiderna småäter jag inte, mer än frukt, som jag tar om jag känner mig sugen. Jag försöker också att gå promenader varje dag, men det är svårt att hinna med när det är skola + att det nu är så halt ute att min vanliga runda är rent av livsfarlig.

På lördagar får jag äta lite godis, men då inget frossande. Och jag dricker ingen läsk, varken i veckan eller på helgerna. Dricker bara vatten, förutom glaset med juice varje morgon.

Nu har jag alltså hållit på med detta i en vecka och jag kan redan se och känna skillnader! Dels har jag gått ner nästan 2 kg redan, men jag känner mig redan mindre just runt magen, antingen pga all rockringsträning. Den mest markanta skillnaden är dock att jag känner mig piggare, gladare och att jag orkar mer. Visst är det jobbigt ibland, jag kan bli extremt sötsugen, speciellt efter middagen märker jag, men det går att låta bli så länge det finns frukt att tugga på. Jag hoppas att min viljestyrka håller i sig för det känns skönt att leva såhär. Läsken saknar jag inte mycket alls, utan det är just godis, fikabröd och sådant som man känner att kroppen saknar. Men jag mår bra utan det just nu i alla fall!

Dessutom sparar jag så mycket pengar. Förut brukade det bli oftast 40 kronor extra i matkassen MINST för läsk och godis, mer om det behövdes köpa chips, som jag och Erik åt ganska mycket av också. Nu har allt det (i alla fall för min räkning, Erik dricker lite pepsi då och då och äter lite chips) försvunnit och istället är det nu bananer, äpplen och apelsiner som hamnar i kundvagnen. Känns väldigt bra på så många sätt. Är också extremt stolt över mig själv att jag numera äter frukost, och nyttigt sådan också. Jag känner mig så mätt och mår bättre.

Om jag fortsätter vara såhär pigg och glad kommer jag orka mycket mer på LeakyCon! Jiiippi :D

1 kommentar: