söndag 10 oktober 2010

Matplanering!

Jag håller med dig Anna, eller mer, jag borde också likt dig sluta att köpa så himla mycket mat hela tiden. HELA min frys är full och ändå handlar jag nästan till varje måltid! Det är inte bra. Det går väl an i och för sig om man är jättesugen på något som man inte har, men ibland borde man verkligen bara äta det man har.
Nu ska jag försöka lista vad det är jag har i min frys.
- MASSA kyckling
- Fläskkotletter
- Varmkorv
- Grillkorv
- Bacon
- Köttbullar
- Några vegetariska bullar
- Tre matlådor med kyckling, kyckling och pannbiff
- Pommes Frites
- Glass
- Hallonpaj

Säkert något mer men detta är vad jag kommer ihåg just nu. Skafferiet är fullt med pasta och ris, och i kylskåpet finns det potatis. Dessutom tror jag att jag har ett paket med pulvermos också. Jag skulle kunna leva på denna mat i flera veckor? Gör jag det?
Nja, till viss del, antar jag. Det är bara så otroligt lätt att hamna i affären där man köper något annat att äta. Ofta blir det också "Men det kommer inte hinna tina..."-undanflykten, vilket i och för sig är rätt, men bara stödjer mina tankar om att bli duktigare på att planera vad man ska äta så man kan ta fram exempelvis kyckling om det skulle vara det man vill ha till middag den dagen. Jag måste bli bättre!

Annars känner jag mig för tillfället rätt lugn. Räknade i huvudet och om det blir så att vi köper biljetter i december kommer jag absolut ha pengar så det räcker, och då har ändå mormor lovat att hjälpa till med det sista om det skulle behövas. Det känns alltså väldigt lugnt på det planet.

Igår var jag och Erik på IKEA och var faktiskt extremt duktiga med att BARA köpa det nödvändiga som vi kom dit för, vilket gjorde att jag bara handlade för 100 kronor och ändå fick precis allt det jag kom dit för.
Matlådor, presentpapper, presentsnöre och två superfina glas blev det. Glasen var kanske inte ett egentligt planerat inköp men de var fina och vi kunde inte motstå. Jag tycker i alla fall att det är väldigt bra att få allt detta för så lite som en hundralapp! Skulle aldrig fått det så billigt någon annanstans, vilket bara gjorde den långa turen dit och tillbaka mer värd.

Jag sitter även och räknar på hur mycket pengar jag kommer behöva till fickpengar i USA. Igår satt jag och Erik och försökte räkna på hur länge vi stannar i USA och kom fram till att vi i alla fall tycker att vi borde stanna så länge som vi har hotellet - om man tittar på LeakyCon, dagar att kanske vara jetlaggad och sjuk samt att man faktiskt, hur coolt Leaky än är, vill göra annat i USA blir det ganska lagom att stanna de tio nätter vi får ha hotellet. Hoppas att vi inte är ensamma om att tycka detta, men vi planerar att ha ett möte i helgen för diskussioner.

Det verkar även som att flygbiljettpriserna INTE går upp just nu, dock såg vi att på en dag har priset stigit (alltså, på en dag att flyga på, inte att priset på alla biljetter steg på en dag) så det kan ju hända att biljetter säljs slut, vilket är oroväckande. Vi måste även kolla upp om det tillkommer andra kostnader tror jag (typ som ryanair som har billigt flyg men som lagt till massa skatt och avgifter till att vilja checka in exempelvis bagage)

Nu blev detta ett väldigt långt inlägg men jag hade mycket att skriva om! Idag är det förresten 101010 vilket förutom att vara ett coolt datum också är min och Eriks fem månaders-dag vilket gör det ännu lite coolare.

Jaja.

Nu ska jag sluta skriva och äta min frukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar