lördag 16 oktober 2010

Ekonomi, ekonomi...

Förra veckans tes om veckohandling. Det inträffade inte.

Det ska dock inträffa, men jag räknade på månadens pengar och kom fram till att om jag skulle handla mat för en vecka skulle det kosta mig väldigt mycket, och det fanns andra utgifter att tänka på. Jag har under veckan kompromissat, fortsatt äta grejer jag har hemma och så vidare. Den maten jag köpte var både planerad och ekonomisk. Så jag "veckohandlade" inte riktigt, jag började med att kompromissa och handlade sedan för några dagar.

Att planera mat för de dagarna hjälpte sjukt mycket! En sidoeffekt är att jag nu har inte mindre än sju portioner mat i matlådor. Så veckans luncher är fixade. Sen vet jag ett par saker jag har hemma som jag kan äta till middag.

Efter lite trixande fram och tillbaka med kompromisser för andra utgifter, exempelvis köpande av laptopfodral istället för väska (jag har ju väskor och fodral verkar praktiskt), så verkar pengarna räcka för denna månad. Faktiskt. Trots att jag satt över sparpengar för LeakyCon.

Inför nästa månad har jag börjat räkna på vad jag måste lägga ut. Det är sånt viktigt som hyra, försäkringspremie, kurslitteratur och tågbiljetter till julbalen. Och LeakyCon-pengar. Det ser ut att gå ihop, och tack vare kalkylen vet jag nu hur sjukt lite pengar jag har. Det blir inga onödiga inköp här inte!

Idag har jag hittat klänning till julbalen! Sjukt billigt och dessutom second hand - bra för miljön! Och jag har skor som passar till. Mmm julbal.

Nu har jag gjort en plan för min ekonomi. Och för när jag ska läsa de kapitel jag inte har läst i kurslitteraturen. Det är fint att få träffa vänner och klaga över allt man har att göra/inte kan köpa, det har jag gjort idag. På något sätt känns det bättre sen! <3

Mmmmm, mat tror jag. Pasta med räkor och tomatsås, kanske. För det finns det ingredienser till hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar