lördag 16 oktober 2010

Spartips

Trots att jag är mer Slösa än Spara tänkte jag här ge några fina spartips som jag utan tvekan kan dela med mig av. Blir ni förvånade över att jag kommer med tips? Här är dem i alla fall!

- Spara smink till viktiga tillfällen! För mig har ett problem varit nu att min foundation och mitt puder håller på att ta slut. I vanliga fall skulle jag inte visa mig för folk utan det, men i och med att jag bara kan ha en enda foundation och ett puder som kostar vääldigt mycket så har jag bestämt att nu bara använda det i absoluta viktiga situationer. Det gör att jag sparar på det, behöver inte köpa nytt nu, och kan önska mig sminket i julklapp! Perfekt. Annat smink som mascara, ögonskugga och eyeliner har jag gott om så det är ingen fara. Jag går alltså inte sminklös i alla fall.

- Planera middagen dagen innan den ska ätas! Vid planering och övervägande slipper man stressen av att tänka ut något samma dag, och behöver heller inte stoppas av det faktum att saker i frysen inte hinner tina - man måste gå till affären och köpa något annat. Detta har jag gjort i en vecka och det gör att jag inte spenderat pengar på mat mer än det nödvändiga som mjölk och yoghurt. Perfekt!

- Bli sugen på saker från affärer med långa köer! Häromdagen gick jag från Universitetet och var så grymt, grymt hungrig. Jag visste att jag och Erik skulle hem och laga kyckling, men det kändes som det var långt kvar och jag var i stort behov av socker. Jag bestämde mig därför för att köpa något gott på caféet bredvid tunnelbanan, trots pengasparandet, för att klara krisen. Caféet var trots allt billigare än Pressbyrån. Men när jag kom fram var det sjuukt lång kö! Och inte orkade jag vänta så länge, gick därifrån och åkte hem och lagade mat. Inga pengar spenderade där alltså!

- Ha lite pengar på kontot. Seriöst, det ger en grym ångest och man köper ingenting alls i första taget.

2 kommentarer:

  1. Fantastiska spartips! Jag ska genast sluta köpa smink.

    SvaraRadera
  2. Det är bra Erfa! Du kommer att spara fett mycket pengar :D // Tant Nedomkull

    SvaraRadera