lördag 9 oktober 2010

Planer för min ekonomi!

Nu ni, ska ni få höra om ett experiment jag har gjort den senaste veckan!

I och med att mina matkvitton fortfarande oroar mig en del, så har jag försökt komma underfund med varför mat kostar mig så mycket pengar (förutom faktumet att jag handlar ekologiskt när jag kan). Detta genom ett mycket enkelt experiment:

Vad händer om Anna slutar köpa mat?

Detta har pågått sedan i måndags, alltså i nästan en vecka. Det har även funnits ett par undantag:
  • mjölk
  • ägg
  • pärlsocker (kanelbullens dag!)

Men all övrig mat den här veckan (exempelvis färdiga matlådor, bulgur med ärtor, pasta med bacon osv) har varit mat det visade sig att jag hade hemma!

Slutsats: jag behöver inte köpa så jäkla mycket ny mat hela tiden. Jag har ofta en massa basgrejer, som pasta, och behöver inte gå till affären vareviga dag för att köpa något att äta med pastan. Gör jag det hamnar en massa andra "bra saker" i korgen och jag får sjukt dålig koll på mina matutgifter - så dålig koll att jag tydligen (i princip) kan strunta i att köpa mat en vecka och ändå överleva på allt jox jag har köpt!

ÅTGÄRD!

Ja, detta behöver åtgärdas. Jag behöver bättre koll på vad jag köper för mat, bättre kontroll på hur länge maten räcker och på hur mycket ny mat jag köper hela tiden.

Detta tänkte jag åtgärda med följande metod:

Veckohandling!


Jag tänker försöka veckohandla. Göra en lista, räkna lite, handla den mat jag ska äta. Sedan kan förstås mjölk och sånt ta slut, men det är mindre utgifter. Poängen är att jag får mycket bättre kontroll på hur mycket pengar jag lägger ut på mat och sånt.

Vi får se hur det går. Jag ska pröva nu till nästa vecka. Rapport att vänta om resultatet!

Ikväll blir det dock billig mat, för korridorköket är fullt av taiwaneser med taiwanesiska gäster och omöjligt att laga mat i, men vad gör de när de tänker ge mig kycklingcurry? Mmmm mat.

1 kommentar: